مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی از اجرای طرح پایش هفتگی آبدهی 20 دهنه از مهمترین چشمه‌های استان خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، جواد مشکینی اظهار کرد: در گذشته آبدهی چشمه‌های استان در دوره‌های زمانی چندماهه و سالانه انجام می‌شد اما با اجرای این طرح، آبدهی 20 مورد از مهمترین چشمه‌های استان به صورت هفتگی، اندازه‌گیری و پایش می‌شود.

وی، هدف از اجرای این طرح را پایش تغییرات سطح آب منابع آب زیرزمینی در استان اعلام کرد و گفت: منابع اصلی تامین آب زیرزمینی در استان شامل ذخایر زیرزمینی موجود در لایه‌های عمیق سنگ‌ها و رسوبات آهکی موسوم به کارست است. چشمه‌های مشخص شده برای اجرای این طرح از منابع راهبردی ذخایر زیرزمینی آب موجود در لایه‌های عمیق سنگ‌ها و رسوبات آهکی سرچشمه‌ می‌گیرند.

مشکینی بیان کرد: این طرح برای اولین بار و به مدت نامحدود در استان اجرا می‌شود. چشمه‌های ایوب، جلال‌الدین جاجرم، سرانی، گلیان، اسطرخی، شوقان، بازخانه، سرچشمه اسفراین، گریوان و مهنان از جمله چشمه‌های مشخص شده برای پایش هستند.

مشکینی، شمار مجموع چشمه‌های شناسایی شده در محدوده استان را 3124 دهنه با تخلیه سالانه 355 میلیون متر مکعب آب اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس آخرین آماربرداری منابع آب استان طی سال گذشته، حجم کل آب‌های تجدیدپذیر سالانه استان یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است که 61 درصد از این حجم معادل 870 میلیون متر مکعب، آب‌های سطحی و 39 درصد معادل530 میلیون متر مکعب مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">